יום שישי, 3 בינואר 2014

מי את, מזל בונן?

לגברת מזל בונן( או בכינויה מְזָ'אל בעלת המזל, כינוי שאחז בה מאז שזכתה שלוש פעמים ברציפות ב 1500 לירות בהגרלות מפעל הפיס בשנות השבעים) היו שני דברים שאנו הילדים אהבנו בה ואצלה: 

הראשון היה עץ האגס שגדל בחצר ביתה, בחלקו הקדמי של הבית ובסמוך לכביש עליו שיחקנו קלאס, חבל וחמש אבנים.   זה שניטע ממש מתחת לחלון הגדול בסלון שלה- ושזחילה איטית ושקטה  אליו על האדמה, כדי לקטוף מן הפירות בעודה צופה בטלביזיה מבלי שתתפוס אותנו ותאיים שתספר עלינו להורים (למרות שלא תמיד זכרה מי היה הילד של מי)-היה אתגר עבור כולנו וכר פורה לדמיונות עבורי כחייל גיבור  הפושט מעבר לקווי האויב. 

השני היה המבטא המרוקאי הכבד בו תיבלה את דבריה בעברית  ושאהבנו כל כך לשמוע. פעם כשעשו תכנית ברשת ב' ברדיו על המושב שלנו- אי שם בתחילת שנות השמונים ובסוף חופשת הפסח ולקראת ערב המימונה-   ראיינו אותה וביקשו שתספר קצת עליה על משפחתה.

"מרוב שאני בישליתצ'צצ אני ניפליצ' ". כך היא אמרה. 
"סליחה הגברת בונן?, מה בדיוק אמרת?" החרה אחריה המראיין.
"מרוב שאני בישליתצ' אני ניפליצ' " היא חזרה ואמרה וגערה בקריין על כך שלא הבין את העברית שבפיה. 
ואני, שישבתי והקשבתי לתכנית, ושהתמוגגתי  מהאופן בו גלגלה את המילים על לשונה,  ידעתי שהיא בעצם  מתכוונת לכך שמרוב שהיא מבשלת כל היום, היא נופלת מהרגליים...
ואני גם  לא שוכח שבריטואל כמעט קבוע, היינו נוהגים לעקוץ אותה ולשאול  איך הייתה הקוואירה (קציצות הבקר שהייתה מבשלת ) השבוע , בעוד שהיא הייתה עונה שדווקא מאוד נהנתה לראות אותו ... (כינוי לכדורגל בשפה המרוקנית). 

ויש עוד משהו שאני זוכר ממנה. את סלט התפוזים והזיתים השחורים המרוקני, שפעם ראשונה אכלתי אצלה , כשהלכתי לבקר אותה כילד עם סבתא. סלט שבעיני הוא מופת לשילוב בין מתוק למלוח. הרמוניה של טעם וצבע.


הרמוניה של טעמים...

אז לזכר מזל בונן היקרה ובשביל שתהיה לכם שבת טעימה טעימה, הנה לפניכם המתכון:  
זיתים מרוקאים מצומקים


מצרכים לסלט: 

שלושה תפוזים גדולים מפולטים לפלחים ללא הציפה.

15- 20 זיתים שחורים בסגנון מרוקני (זיתים שחורים שנכבשו במלח גס. ניתן לעשות לבד בקלי קלות או לקנות ברשתות הגדולות. היום מייבאים כאלה הישר ממרוקו וטעמם מופלא!).

רבע כוס מיץ תפוזים (מהמיץ שתסחטו מהתפוזים אחרי שתפלטו אותם)
כף שמן זית.


כפית או פחות של אריסה פיקנטית.


מכאן והלאה אתם יכולים להוסיף פירות או ירקות כיד הדמיון הטובה עליכם.
נסו עם משמשים מיובשים אורגנים (שנראים כאילו עוד רגע והם נרקבים וצבעם חום בהיר עד כהה), ז'וליאנים של אפרסמונים, פרוסות דקות של  שומר טרי טרי , דבלים מובחרות או צימוקים אוזבקיים.
ערבבו את כל החומרים  בעדינות יתרה והגישו מיד.

בתיאבון...

3 תגובות: